larissa (13 jaar) in Mijn woonsituatie
Mijn verhaal
hallo allemaal,
Ik wil graag mijn verhaal met jullie delen maar ik heb er wel veel moeite mee.
Toen ik twee jaar was zijn mijn ouders gescheiden. Ze bleven allebei in dezelfde woonplaats wonen zodat het makkelijker was om ons op te halen en te komen brengen. In die tijd gingen wij om het weekend naar mijn vader toe en voor de rest waren wij (mijn zus 3 jaar ouder en ik) bij onze moeder. Mijn ouders zijn gescheiden omdat mijn moeder verliefd was geworden op iemand anders dus die man en zijn kinderen ( 2jongens een tweeling met dezelfde leeftijd als ik) kwamen bij ons in wonen. Dat was heel gezellig en we maakten ook plezier. Bij mijn vader was het ook leuk bij hem kwam er weleens een vrouw en zij was heel aardig tegen ons. Maar het bleek dat zij dus vreemd ging met mijn vader en toen ging ze weer naar haar eigen man. Wij vonden dat heel jammer want mijn zus en ik verheugden op elk weekend dat we naar onze vader mochten. Toen ik 4 jaar was vond mijn vader een nieuwe vrouw, zij had ook een dochter die dezelfde leeftijd als mijn zus had, zij was wel aardig maar onze stiefmoeder was niet zo aardig…
Ze keek mij altijd aan alsof ik niks waard was, irritant was en ze had van die ”als blikken konden doden” blikken. Bij mijn zus deed ze ook precies hetzelfde. We gingen niet meer met plezier naar onze vader toe en elk weekend dat we bij hem vandaan kwamen moesten we ook huilen. Ik was altijd zo verdrietig, ik huilde elke nacht. Ik zag mijn vader veranderen in iemand die werd meegesleurd in het gedrag van mijn stiefmoeder. Mijn moeder vertelde elk weekend maar weer van: ”Het komt wel goed, maak je geen zorgen en richt je op de leuke dingen! ” Wij hadden ook allang door dat mijn moeder en mijn stiefmoeder elkaar niet mochten. Toen ik een jaar of 5 was ging het uit tussen mijn moeder en haar vriend. In het begin miste ik hun wel dus heb ik twee keer bij hun geslapen.
Bij mijn vader ging het nog steeds niet zo goed, ik wou graag op ballet en vertelde dat aan hun. Mijn stiefmoeder zei: ” met dat figuur?” Ik was niet eens dik ik was altijd het dunne meisje geweest alleen werd ik snel groot waardoor ik van dun naar normaal ging qua figuur. Mijn stiefmoeder en haar dochter waren heel dun en alles draaide bij hun om de perfecte lichaam en sport.
Haar opmerking heeft mij toen veel pijn gedaan maar mijn vader zei er veder ook niks over.
Mijn moeder kreeg een nieuwe vriend. Ik mocht hem gelijk hoewel mijn zus het nog wel moeilijk vond. Mijn ouders hebben allebei een regel, die van mijn moeder is: als ik een nieuwe vriend heb en jullie vinden hem niet leuk? Dan gaat hij weg maar we moeten er wel moeite voor doen om hem te leren kennen. Mijn vader zijn regel is: als ik een nieuwe vriendin heb passen jullie je maar aan.
Mijn moeder stond altijd voor ons klaar en we kunnen altijd op haar vertrouwen.
Toen ik een jaar of 8 was ging het ook uit tussen mijn moeder en haar vriend. Ik miste hem heel erg.
Toen ik 9 jaar was zat ik in groep 5 en mijn zus in groep 8.
zij was helemaal klaar om naar papa toe te gaan en besloot om niet meer naar hem toe te gaan.
Sinds toen ging het eigenlijk alleen maar slechter. Mijn vader ging trouwen met mijn stiefmoeder maar ja omdat mijn zus daar niet meer kwam werd haar naam ook niet genoemd op de bruiloft. Die bruiloft was een van de meest verschrikkelijkste dagen in mijn leven.
Elk weekend dat ik bij mijn vader was waren mijn stiefmoeder en haar dochter aan het trainen elke zaterdag morgen. Dat was ook het enige moment dat ik mezelf kon zijn en papa ook zichzelf was.
Als ik bij hem was en we kwamen mijn zus tegen of mijn moeder werd er niks tegen hun gezegd en ik voelde me zo meegesleurd daarin dat ik ook niks durfde te zeggen omdat ik bang was.
Het liefst kwam ik ook niet meer bij papa (eigenlijk al zolang ik haar ken) maar ik vond dat zielig voor papa en was bang voor de reactie.
En nog steeds huilde ik elk weekend als ik bij hem vandaan kwam.
Bij papa mocht er niet over thuis bij mama gepraat worden. Dan werd dat onderwerp gelijk afgekapt. Mijn stiefmoeder wou niks over mijn moeder weten en als mijn stiefzus vertelde over haar vader werd dat wel toegelaten.
Op school wist ook niemand over de situatie dus ik kon er ook met niemand van school over praten. Daarnaast vind ik het sowieso al moeilijk om mensen te vertrouwen.
De vrijdag voor ik naar papa ging was ik altijd het liefst thuis want mama was elke vrijdagmiddag vrij en dan kon ik nog wat leuks met haar doen.
Toen het zomervakantie was ging ik op vakantie met mijn vader, stiefmoeder, stiefzus, oom en tante. Dat was niet zo leuk als ik verwacht had. Ik werd compleet genegeerd, als ik wat zei reageerde er niemand op en soms leek het alsof ik helemaal niet bestond.
Een paar weken later in december vlak na mijn verjaardag besloot mijn moeder voor me dat ik niet meer naar papa mocht gaan. Ik vond dat heel moeilijk maar het was wel de beste keuze omdat ik het zelf niet durfde. Toen liet papa 3 maanden niks van zich horen en met mij ging het toen heel slecht. Ik had zelfmoordneigingen, ik heb heel vaak in de keuken gestaan met een mes in mijn hand om mijn polsen door te snijden maar ik kon het niet. Alleen mijn beste vriendin weet dat ik dat had willen doen en mijn moeder en zus dus niet.
Vorig jaar in mei is mijn opa overleden. Mijn opa was als een vader voor me. Ik kwam daar elke dag tussen de middag sinds groep van de basisschool (toen hij overleed zat ik in groep 8) Met opa en oma kon ik over alles praten en dat wij zo fijn. Opa was echt een vaderfiguur voor me en ik mis hem heel erg, maar niet alleen hem ook mijn oma want zij is niet meer zichzelf sinds zijn dood.
Ik ga nu naar de tweede van de middelbare school en het gaat nog steeds niet heel goed met me. Het eerste jaar heb ik echt verknald. Ik deed havo en ik kon het prima doen alleen had ik daar geen zin in. Ik maakte nooit mijn huiswerk schreef het over, leerde nooit en stak er geen moeite in. Ik stond gemiddeld een 6,3 zonder te leren dus ik was wel trots op mezelf. Maar de docenten vonden dat ik niet goed mijn best deed en ik ga nu naar mavo. Op school praatte ik ook met een vertrouwenspersoon omdat het niet goed met me ging en dat gaat het nog steeds niet. Ik voel me heel erg ongelukkig maar daar kom ik ook wel weer doorheen. Mijn moeder heeft een nieuwe vriend en we gaan samenwonen met hem over 2 weken! Mijn vader is begin dit jaar gescheiden met mijn stiefmoeder en ik kom soms wel eens bij hem langs en we doen veel leuke uitjes met ons drieën!
Groetjes Larissa
Hey,
Heel erg bedankt voor jullie reacties, dat doet me goed. 🙂
Groetjes Larissa
Heel erg bedankt voor jullie lieve reacties en jullie steun. Dat helpt me echt :).
Groetjes Larissa
Hallo Larissa, Wat moedig van jou dat je jouw verhaal hier gedeeld hebt, kei goed! Ik kan mij voorstellen dat het super fijn voor je was dat je van jouw stiefmoeder af bent. Als ik het zo lees zou ik haar ook echt niet gemogen hebben. Zo’n mensen kunnen je zoveel pijn doen en dat brengt je alleen maar woede en verdriet. Gelukkig heb je nu geen last meer van haar. Als ik het zo lees, gaat het al steeds beter voor jou. Ik denk dat het voor jou een grote opluchting is dat jouw stiefmoeder er niet meer is.… Lees verder »
Hoi Larissa, Ik vind het echt ontzettend dapper van je dat je hier zo je verhaal durft te vertellen. Het is niet niks wat er allemaal gebeurd is. Dat de opmerkingen van je stiefmoeder je pijn hebben gedaan snap ik heel erg goed. Het is ook absoluut niet aardig van haar om zo naar je te kijken of om zulke nare opmerkingen over je te maken. Wel goed van je dat je al met een vertrouwenspersoon praat op school! Als dit enigszins oplucht zou ik je willen aanraden om dat ook echt te blijven doen. Aan de andere kant wil… Lees verder »