Maarten (68 jaar) in Mijn (stief)ouders
Een speciale boodschap
Het is misschien een beetje gek, zo’n oude man van 68, die komt vertellen dat zijn ouders gescheiden zijn. Ik was tien jaar, dus het is nu 58 jaar geleden. Maar geloof me: tot op de dag van vandaag heb ik er heel veel verdriet van. Het lijkt zelfs wel of het de laatste jaren erger wordt.
Zodra ik iets zie of hoor over scheidingen, of op de tv ruziende ouders zie, komen de tranen in mijn ogen, voel ik me weer dat machteloze kind van toen. Ik ben een paar jaar geleden naar een psychologe gegaan en heb uren met haar gepraat. Ze was heel aardig en toonde veel begrip, maar helaas, het heeft niet veel geholpen.
Na de scheiding heb ik bij mijn moeder gewoond, samen met mijn oudere zus. Ik miste mijn vader ontzettend. Hij was voor mij altijd heel lief. Hij deed met mij alle dingen die een beetje vader met zijn zoon doet: de natuur in, naar voetbalwedstrijden gaan, af en toe een museum bezoeken, me helpen met huiswerk etc. Na de scheiding was dat allemaal voorbij. Mijn moeder miste eenvoudig het gevoel voor wat een jongen leuk vindt. Bovendien was ze er eigenlijk nooit. Ze ging werken en kwam pas om half zes thuis. Na het avondeten viel ze in slaap.
Nu was het misschien nog niet zo erg geweest, als mijn ouders op een volwassen wijze waren blijven communiceren. Maar de oorlog werd gewoon voortgezet, en als mijn vader opbelde, voelde ik de spanning weer terugkomen. Ze bleven over alles ruzie maken.
Ik zou alle ouders willen zeggen: maak geen ruzie waar de kinderen bij zijn. Als de relatie niet meer gered kan worden, blijf je dan toch realiseren, dat je altijd de ouders blijft en dat je kinderen van je blijven houden, ook al zijn jullie geen partners meer.
Het is misschien een beetje gek, zo’n brief van een 68-jarig kind, maar ik hoop dat u mij gelooft, als ik zeg: een scheiding betekent voor een kind verdriet voor de rest van zijn leven.
Ik vind het geweldig dat er nu zoiets bestaat als Villa Pinedo en ik hoop van harte dat deze Villa veel voor alle kinderen van gescheiden ouders kan betekenen.
Maarten
Enorm ontroering gaan door me heen door uw woorden; want wat een bevestiging. Als 40-jarige vond ik dat ik geen last meer mocht voelen van de scheiding van mijn ouders. Ik ben nu oud en wijs genoeg en WIL er geen last meer van hebben. Onlangs heb ik ervaren dat ik dit niet kan bepalen. Ik ben en blijf levenslang kind van gescheiden ouders. Ook al heb ik zelf een gezin. Deze erkenning kreeg ik helaas juist niet van mijn ouders maar… ‘Grow up’… *slik* Daarom zo fijn jouw brief te lezen. Het ligt zo duidelijk niet altijd aan ons… Lees verder »
Hoi Maarten! Heel erg bijzonder, jou boodschap. Bedankt hiervoor. Ik ben er ontroerd van. Ik denk dat u niet half realiseerd hoe fijn het is voor ons jeugd om te horen van een ‘volwassene'(misschien lijken onze ouders weleens vergeten te zijn dat ze ook kind zijn geweest) dat je nooit op houd kind te zijn. Ik denk dat dat een hele belangrijke boodschap is, voor ouders om te horen. Zo als meer mensen als hebben gezegd, ik hoop dat veel ouders dit lezen. Ook ik vind het vervelend te horen dat een gesprek met een ‘professional’ u niet heeft geholpen.… Lees verder »
Hoi Maarten,
Heel erg bedankt voor deze woorden! Op een of andere manier ontroert het me en geeft het me een gevoel van steun om juist van een 68-jarig kind (zoals je zelf zo mooi omschrijft ;-)) dit te lezen. Je blijft altijd kind van je ouders.
Nogmaals dankjewel!
Femke
Beste Maarten, Wat een prachtige brief! Dit zouden heel veel ouders moeten lezen. Ik sluit mij helemaal bij u aan. Een scheiding blijft je hele leven impact houden. Soms is er een periode dat die impact groter is dan op andere momenten. Ik heb zelf soms een heel goede periode ervaren dat ik weinig last had van de scheiding, terwijl ik een periode erna juist weer veel last had van de scheiding. Ik vind het erg prettig om te horen dat u erg blij bent met stichtingen als Villa Pinedo. Zo’n dingen horen wij als Villa Pinedo natuurlijk ontzettend graag.… Lees verder »
Hallo Maarten, Wauw wat een brief! ik vind het eigenlijk wel heel dapper dat u als volwassenen aangeeft nog steeds verdriet te hebben over de scheiding. Veel volwassen durven dit vaak niet toe te geven en schepen het af als iets voor kinderen. Daarom vind ik het heel dapper. Het geeft ook weer dat (vecht)scheidingen kinderen en dus ook volwassen voor de rest van het leven tekenend. Wat jammer om te lezen dat de band met u vader naar de scheiding minder was (of lees ik, helemaal weg was??) Ik heb zelf ook professionele hulp gehad maar had/heb het gevoel… Lees verder »
Beste Maarten! Wauw, hartstikke bedankt voor uw berichtje. Dit laat zien dat de manier waarop de scheiding verloopt een blijvende indruk achterlaat op een kind ook wanneer zijzelf op den duur volwassen zijn. Dat kinderen zelfs dan nog gevolgen ervaren van de scheiding. Een belangrijke manier om dit zoveel mogelijk te voorkomen lijkt mij inderdaad de manier van communiceren van de ouders en dat het kind contact behoudt met beide ouders voor zover dit kan. Ik vind het jammer om te horen dat de gesprekken met de psychologe niet dusdanig hebben geholpen. Hopelijk biedt Villa Pinedo u wel steun door… Lees verder »