Emma (23 jaar) in

Positief

Hoi ik ben Emma, 23 jaar, studeer pedagogiek en woon samen met mijn vriend en zijn dochter. Via dit bericht wil ik met jullie mijn verhaal delen en hierbij tips geven aan zowel kinderen als (stief) ouders.

Ik heb mijn vriend 4 jaar geleden leren kennen, de 3 jaar erna zijn we super goede vrienden van elkaar geweest. Op zijn verjaardag in dat 1ste jaar vriendschap heb ik ook zijn dochter leren kennen die toen nog 6 jaar was. In de jaren erna heb ik altijd een goede band met zijn dochter gehad. Toen onze gevoelens na 3 jaar vriendschap verder gingen dan alleen vriendschap hebben we dit ook naar haar duidelijk toe verwoord. sinds vorig jaar wonen we samen. Zijn dochter vind het geweldig en komt ook vaak bij mij knuffelen en zegt dat ze me lief vindt. Soms vertoont ze echter opstandig gedrag, maar dit hoort bij de leeftijd. Ik maak haar dan ook duidelijk waarom bepaalde dingen die zij wilt niet gaan hierbij overleg ik wel altijd met haar vader. Ik vind het belangrijk dat een kind van gescheiden ouders een duidelijke structuur heeft. Samen met haar moeder worden er regels bepaald die ze in beide huishoudens na te leven heeft. Wij vinden het belangrijk dat ze weet wat van haar verwacht wordt en dat ze bij beide altijd welkom is. Als vriendin van vader heb ik de stiefmoeder rol er gratis bij gekregen. Toch lees ik vaak dat die negatief is. Bij mij is die echter positief omdat ik weet dat ik bij mijn vriend nooit op de eerste plaats zal staan daar staat namelijk zijn dochter en daar heb ik vrede mee, als ik dat niet had, had ik ook niet voor hem moeten kiezen klaar. Daarnaast weet ik dat ik niet de moeder van het kind ben. Ze heeft een moeder en ik wil haar moeder niet van haar afpakken en eisen dat ze mij als moeder moet gaan zien. Dat wil niet zeggen dat ik niet voor haar klaar sta als er iets is. Ik heb haar duidelijk gemaakt dat ze een mama heeft en dat ik die nooit wil en zal vervangen, maar dat ze bij mij altijd welkom is als ze een probleem heeft.

ik hoop dat ik mezelf duidelijk heb kunnen maken mocht dat niet zo zijn stel gerust vragen.

Op de hoogte blijven
Laat het mij weten wanneer er
guest

2 Reacties
nieuwste
oudste meest gestemd
Inline Feedbacks
View all comments
Isabel
Isabel
9 jaren geleden

Ha Emma! Hartstikke bedankt voor het delen van jou ervaring als stiefmoeder. Ik hoop dat andere ouders op het forum jouw berichtje lezen en hierdoor geïnspireerd raken om zo een duidelijke structuur te creëeren voor hun kinderen. Ook denk ik dat ouders veel kunnen leren van het feit dat jij weet dat je niet de eerste plaats inneemt bij je partner. Op het moment dat ouders een nieuwe relatie krijgen plaatsen zij elkaar vaak op een eerste plaats (wat begrijpelijk is met verliefdheid), dit heeft vaak toch een nadelig effect op een kind. Door te laten weten dat de dochter… Lees verder »

Celeste
Celeste
9 jaren geleden

Hi Emma, Wat fijn dat je zo een positief verhaal deelt. Hier zullen andere (stief) ouders en kinderen zeker wat aan hebben. Leuk om te lezen dat je zo een goede band hebt met de dochter van je vriend. En dat jullie een duidelijke structuur hanteren in overleg met haar moeder zodat deze in beide huishoudens hetzelfde zijn. Dit is voor de dochter van je vriend erg fijn en zo weet ze waar ze aan toe is. Ik ben het helemaal met de reden eens waarom bij jou de stiefmoeder rol positief is. Namelijk omdat jij je bewust bent dat… Lees verder »